Lucka 17, Är fett och socker tills du spyr

Idag har vi haft julgodistillverkning här! Det var smält choklad, karamellfärg och sirap överallt. Jag gjorde praliner, snickersgodis och tryffel. Himla gott alltihop. Tror jag, har bara smakat på snickersgodiset. Recept? Jaja.

Snickersgodis

Smält ihop 1 dl socker, 2 dl sirap och i burk jordnötssmör på låg värme. Häv i 7 dl puffat ris och lite vaniljsocker. Tryck ut i en lagom stor form. Smält blockchoklad och kleta uppepå. Ställ kallt och skär i lagom stora bitar.


Tryffel

Värm 1 dl grädde och 50 gram smör tills det nästan kokar. Häll i 300 gram 70%-ig choklad och 1 dl kesella. Jag hällde min smet och en enorm mängd knäckformar. Orkar man inte detta kan man hälla allt i en stor form, kyla och sen skära i bitar.

Pralinerna gjorde jag med 70%-ig choklad, rostade pumpakärnor ich hasselnötter.


https://cdn2.cdnme.se/cdn/7-2/1376944/images/2012/pic_50cf70cbe087c31e2c8a8c73.jpg" class="image">


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0